Wat zijn jouw sterke punten?

Volgens onderzoeker Marcus Buckingham hebben we teveel aandacht voor onze zwaktes. Hij geeft de wetenschap als voorbeeld. We willen gezond zijn, dus wetenschappers bestuderen ziektes: hoe ze ontstaan en hoe ze te genezen. We willen gelukkig zijn, dus bestuderen psychologen de oorzaken van verdriet en depressie. Maar liefst 40.000 studies zijn er verricht naar depressie en slechts 40 naar vreugde en geluk[1]. Het is probleemoplossend in plaats van ‘probleemvoorkomend’. Dat probleemoplossende zit in de mens, we zijn gewend te werken aan problemen en verbeterpunten. Op het werk, in relaties, op school.

Een onderzoeksvraag als voorbeeld: stel dat je kind met deze cijfers thuiskomt: een 9 voor Engels, een 9 voor geschiedenis, een 7 voor biologie en een 4 voor wiskunde. Over welk cijfer wordt het meeste gepraat? 75% van de ouders antwoordde dat de meeste aandacht uit zou gaan naar de 4 voor wiskunde. Dat is logisch, ouders zien hun kinderen graag overgaan. Maar Buckingham wil meer evenwicht en pleit voor een sterke-puntenrevolutie.

Buckingham werkte destijds bij het Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup. Dit onderzoeksbureau stond onder leiding van Dr. Donald O. Clifton, een professor in de psychologie die studie had verricht naar sterke, krachtige eigenschappen van mensen. Hij ontwikkelde ‘Strengthsfinder’, een digitale talententest. Buckingham deed bij Gallup onderzoek naar de overeenkomsten van excellente managers. Hij ontdekte dat deze managers hun medewerkers vooral inzetten op werkzaamheden waar ze van nature goed in zijn. Dat zorgde voor minder personeelsverloop, verbeterde productie en tevreden en betrokken medewerkers. Een sterk punt is een natuurlijk talent gecombineerd met kennis en ervaring. Buckingham zag dat als mensen doen waar ze goed in zijn, hun plezier en de voldoening toenemen. Medewerkers voelen zich sterker, succesvoller en hun zelfvertrouwen neemt toe.

Als we werken aan het verbeteren van onze zwaktes, gebeurt het tegenovergestelde: het kost veel moeite en energie en ons zelfvertrouwen daalt. Neem als voorbeeld de voormalige topman van ABN AMRO, Rijkman Groenink. Hij kreeg een coach om meer empathie te ontwikkelen. Maar empathie was geen sterk punt van hem en de moeite was tevergeefs. Nog een voorbeeld met empathie: patiënten die een injectie krijgen van een empathische verpleegster ervaren minder pijn. Wat doet zo’n verpleegster anders? Deze verpleegsters zeggen van tevoren: “dit gaat even pijn doen maar ik doe mijn best het zo pijnloos mogelijk te doen”. Je kunt dit in een opleiding wel meegeven aan toekomstige verpleegsters, maar bij studenten die empathie niet als sterk punt hebben, kan het zelfs averechts werken. Het komt onoprecht over.

Buckingham pleit ervoor zo jong mogelijk te beginnen met de focus op sterke punten. Enerzijds omdat het een natuurlijke manier is om zelfvertrouwen op te bouwen. Anderzijds: als je zelfvertrouwen op jonge leeftijd goed is (tussen je 14e en 22e) ben je 25 jaar later niet alleen gezonder, maar ook gelukkiger en verdien je meer geld dan je leeftijdsgenoten die in hun jeugd minder zelfverzekerd waren.[2]

De Strengthsfinder van Gallup kun je online doen. In de boeken van Buckingham en Clifton (o.a. Ontdek je Sterke Punten) zit een unieke code waarmee je kunt inloggen en de test in circa 20 minuten kunt doen. De uitkomst is een top 5 van sterke punten. Er zijn 34 sterke punten gedefinieerd: o.a. verantwoordelijkheidsbesef, relatievorming, positivisme, leergierigheid, organisatievermogen. Maar met zelfreflectie kom je ook een eind. Hier wat tips:

School
Ga even terug naar je schooltijd: welke vakken vond je toen het leukst? Bij welk vak vond je het jammer dat de bel ging?

Tijd
Wanneer ben je zo geconcentreerd bezig dat je de tijd vergeet?  Stel daarna vast in welke ‘tijd’ je dacht. Als je in de toekomstige tijd denkt en je vraagt je af wanneer de volgende keer zal zijn, en als je een voldaan gevoel hebt, dan is de kans groot dat een van je talenten aan het werk is.

Activiteiten
Welke activiteiten maken je sterk en geven je nieuwe energie? Hoe snel maak je je dingen eigen? Sla je stappen over in het leerproces? Bedenk je uit jezelf kneepjes en foefjes? Ga je helemaal op in deze activiteit? De spontane, primaire reacties op situaties waarmee je wordt geconfronteerd, tonen je talenten aan. Dominante talenten komen zo aan het licht.

Hoewel spontane reacties de duidelijkste indicatoren voor je talenten vormen, zijn er nog 3 aanwijzingen:

  • sterke verlangens
  • het vermogen tot snel leren
  • een voldaan gevoel.

Sterke verlangens onthullen de aanwezigheid van talent. Net als het vermogen tot snel leren, het plezier en het je prettig voelen bij een bepaalde activiteit.

Samenvattend
Als je meer passie, plezier en prestatie wil, zorg dan dat je je sterke punten weet en doe alleen aan ‘damage control’ voor je zwakke punten. Gebruik je sterke punten volop. Je krijgt er energie voor terug en je wint aan zelfvertrouwen. Succes!

 

 


[1] Seligman, Martin E.P. (1996). The Optimistic Child, HarperPerennial

[2] Rath, T., Conchie, B. (2009). Strengths Based Leadership. Gallup Press

 

Filed under Uncategorized

Ik lees graag over het ontwikkelen van zelfvertrouwen en daar blog ik over. Ik vind het een geweldig onderwerp en wil er zoveel mogelijk vanaf weten. Ik werk als freelancer (communicatie en PR), ben getrouwd met Robert en we hebben 2 kinderen. Ik hou verder van biografieën, van waar gebeurde films waar ook nog wat te lachen valt (Intouchables, The King's Speech, Papillon), van skiën en reizen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *